Geschreven door Marielle Hintzen

Is een bedrijfsrestaurant nog wel van deze tijd? En moet ik wel een bedrijfsrestaurant hebben in mijn gebouw? Deze twee vragen staan in september centraal in de ‘Vraag van de maand’ (een samenwerking met de Question Mark Group).

Geschreven door Stefan Kraft van Ermel

Onlangs mocht ik samen met een collega een presentatie geven over de f&b-wensen van onze gasten in 2030. Een belangrijk punt voor toekomstige businessmodellen. En dat geldt niet alleen voor de horeca: de wensen van consumenten centraal stellen doet ook zijn intrede in de retail. Projectleiders en architecten gespecialiseerd in retail die het voor het zeggen hadden, maken nu plaats voor hospitalityadviseurs gespecialiseerd in gastvrijheid. Zij kunnen zich verplaatsen in de behoeftes van de consument, leggen zijn specifieke wensen bloot en kunnen zodoende het koopgedrag beïnvloeden. 

Geschreven door Hayk Simons

Nudging (ik kende de term niet maar …!) is gedragsbeïnvloeding van automatisch en onbewust gedrag. En het (onbewuste of bewuste) gedrag van de gehele facilitaire "uitbestedings' markt heeft, de afgelopen decennia overduidelijk te wensen over gelaten. Ik sprak in een ander artikel zelfs over "het wilde westen", een land vol cowboys, indianen, schurken en ontdekkingsreizigers waar nauwelijks wetten voorkwamen zoals in de beschaafde wereld. Met het wilde westen bedoelde ik de schoonmaak- c.q. facilitaire branche.

Geschreven door Margriet van Dijken

Er is veel onderzoek gedaan naar gedrag van mensen in een omgeving van overvloedige keuzes. Resultaten wijzen erop dat hoe meer er te kiezen valt, hoe ongelukkiger mensen worden en hoe minder tevreden ze zijn met hun keuzes. Zo wordt onderscheid gemaakt tussen ‘maximizers’ en ‘satisficers’. maximisers zijn mensen die pas kiezen nadat zij alle opties hebben bestudeerd. Zij lopen het hele restaurant door om alles te inventariseren. Satisficers zijn daarentegen mensen die na een gering vooronderzoekje datgene kiezen wat ze ‘goed genoeg’ vinden. Zij blijken over het algemeen gelukkiger te zijn met hun keuzes dan de mensen die alles inventariseren...

 

Geschreven door Margriet van Dijken

We geven dagelijks veel antwoorden. Antwoorden op aan ons gestelde vragen. Echter we geven nog de meeste antwoorden op niet gestelde vragen. We nemen de vrijheid het antwoord te weten zonder dat er vragen gesteld zijn. We maken ons hier, schat ik in, allemaal wel schuldig aan. Niet af en toe, maar met een verrassend grote regelmaat. Ach ja, we leren het ook al jong... Kinderen die vragen worden overgeslagen...

Geschreven door Margriet van Dijken

Onze klanten hebben er alle belang bij om succesvol te zijn en het gewenste resultaat te bereiken: enthousiaste medewerkers, gasten, klanten, patiënten, bezoekers. Een positieve beleving bereiken bij deze mensen is steeds vaker het doel. Met onze talenten, expertise en drive willen wij hieraan optimaal bijdragen.

Geschreven door Mieke Verduijn

In deze rubriek komt jong talent aan het woord over carrière en ambities. Deze keer onze eigen rising star Mieke Verduijn.

Geschreven door Margriet van Dijken

Als gebouwgebruiker ben je te gast en wil je gastvrijheid ervaren: warmte, welkom en veilig voelen maar ook gewaardeerd worden zijn de belangrijkste aspecten hierin. Maar wie is de gast van wie?

Geschreven door Hayk Simons

Sinds deze zomer hebben mijn dochter en ik het gevonden. Wat dat is? We noemen het het Ibiza Hospitality-gevoel, een bijzonder gevoel van gastvrijheid dat bij ons op een totaal verschillende manier is ontstaan: bij mijn dochter via een zomer vrijwilligerswerk op een biologische boerderij en bij mij door haar te bezoeken en drie nachten te verblijven in een heerlijk vijfsterrenhotel.

 

Geschreven door Margriet van Dijken

In gesprekken met klanten en relaties wordt frequent over schoonmaakbedrijven en cateraars gezegd dat de gewenste en verwachte pro-activiteit ontbreekt. Dienstverleners zelf bevestigen dit beeld en lijken zich in grote mate afhankelijk te stellen van hun schoonmaak- of cateringmanager ter plaatse.