198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Branchemiddag cateringbranche 2019: Maak het verschil met vitaliteit!

Vitale medewerkers zitten lekker in hun vel én zijn 15% meer productief. Geen wonder dus dat bedrijven graag willen investeren in vitaliteit, ook om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken. Hoe kan de cateringbranche hierop inspelen? Op de jaarlijkse branchemiddag van HTC Advies in Almere gingen zestien organisaties hierover in gesprek.

‘Vitaliteit zegt iets over hoe gezond, fit, energiek en veerkrachtig iemand is,’ zegt Anna Casemier, managing partner bij HTC Advies. ‘Gevarieerde voeding met de voedingsstoffen die je nodig hebt, speelt daarin een belangrijke rol. Maar ook beweging en ontspanning zijn belangrijk.’

Sludging of nudging?

‘De uitdaging is om vitaliteit aantrekkelijk te maken,’ aldus Josefien ten Have, consumentenpsycholoog en onderzoeker bij Consumatics. Zij neemt de gasten op de branchemiddag mee in de principes van nudging. Nudging is het geven van een duwtje (in het Engels: nudge). ‘Daarmee speel je bewust in op het onbewust. Je kent vast de snoepzakjes bij de kassa. Kleine dingen die je snel even op de band legt als je staat te wachten. Het zien van deze versnaperingen verleidt je onbewust tot ongezonde keuzes. Dit noemen we sludging. Om er nudging van te maken, leg je bijvoorbeeld zakjes hapklaar fruit op die plek. Wedden dat dit net zo goed werkt? Hetzelfde principe geldt voor lichaamsbeweging. Door op de lift een knipoog te plakken met een verwijzing naar de trap, beïnvloedt je mensen om de trap te nemen.’

Op alle niveaus

Jacqueline Winnen, manager Facilitair Bedrijf bij toezichthouder AFM, vertelt op de branchemiddag over vitaliteitsmanagement in haar bedrijf. ‘Dat gaat bij ons over medewerkers, teams, leiders en organisatie. Daarmee is het geborgd op alle niveaus. Wij gaan uit van de eigen behoefte van medewerkers. Die hebben we in kaart gebracht met een preventief medisch onderzoek en onderzoek naar de psychologische basisbehoefte. Bij de aanbesteding van onze catering hebben we gevraagd om een plan van aanpak voor vitaliteit, aansluitend bij onze visie. Diverse cateraars hebben dit gedaan. Wij hebben gekozen voor Vermaat, omdat zij met hun nieuwe visie op voeding samen met ons verantwoordelijkheid willen nemen.’

Uitdaging op onderwijslocaties

In het onderwijs is vitaliteit een lastige uitdaging. John van de Bunt, commercieel directeur bij Appèl en Markies Catering: ‘Met alleen de richtlijnen voor de Gezonde Kantine ben je er niet. Het is goed dat deze norm er is, maar in de samenwerking met de cateraar moet ook rekening gehouden met het gebied rondom de school en het type school.’ Marielle Hintzen, cateringexpert HTC Advies bevestigt dit. ‘We zien steeds vaker dat onderwijslocaties geen financiële bijdrage van de cateraar meer vragen. De cateraar moet alle zeilen bijzetten om de leerlingen in de school te houden. Ons advies is om on going onderzoek te doen, zodat je weet wat leerlingen willen. Op basis hiervan kun je een vitaal cateringconcept ontwikkelen, met bijvoorbeeld loungehoeken, laptopaansluitingen en een barista. Met nudging kun je dat verleidelijk maken.’

Wat heb jij nodig?

Annemarieke Driessen, managing partner bij Wakker, deelt op de branchemiddag haar persoonlijke verhaal over positieve gezondheid. ‘Ik heb na een ernstige complicatie lang moeten revalideren. Toen zag ik dat er in het zorgsysteem heel weinig ruimte is voor maatwerk: niemand vroeg wat goed voor mij was. Ik geloof dat vitaliteit voor iedereen anders is en dat mensen zelf heel goed kunnen aangeven wat hen daarin aanspreekt en hoe ze hun doelen willen bereiken.’ Marlies Martens, CEO Vitam herkent dit: ‘Het is echt belangrijk dat we medewerkers en gasten de ruimte geven om zelf te kijken wat zij nodig hebben om vitaal te blijven. Vitaliteit is immers voor iedereen anders. Binnen onze organisatie zijn er mooie initiatieven zoals de vitaliteitsmenukaart.’ Annemarieke sluit de branchemiddag af: ‘Als je vitale medewerkers wilt, begin dan met de vraag: what matters to you? Iedereen is tenslotte eigenaar van zijn eigen vitaliteit en weet wat hem of haar triggert.

Succesvolle foodservice en hospitality concepten overtreffen verwachtingen. Daarom ontwikkelt en optimaliseert HTC Advies samen met opdrachtgevers concepten die de identiteit van een bedrijf of organisatie versterken. Wij zijn experts in de cateringbranche. Dat doen we eigenzinnig, ondernemend en met oog voor rendement.  Maak kennis met ons op htcadvies.nl