198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us
flexwerken

Grens tussen horeca en flexwerkplek vervaagt

Steeds vaker kiezen zpp’ers een horecazaak als flexwerkplek. Maar met alleen goede koffie en gratis wifi ben je er als ondernemer nog niet. Welke mogelijkheden zijn er om deze flexwerkende gasten aan te trekken? HTC Advies vertelt over de vervaagde grens tussen horeca en flexwerkplekken.

Horeca en flexwerkplekken gaan goed samen. Dat blijkt uit het stijgende aantal horecazaken dat faciliteiten voor flexwerkers biedt en uit het belang dat flexwerkplekken aan goede hospitality hechten. De gemiddelde koffiebar heeft minstens een riante tafel om aan te werken, voldoende stopcontacten en uiteraard gratis wifi. Een beetje flexwerkplek serveert goede koffie en een gezonde lunch met het liefst biologische producten. Hiermee creëren beide ondernemingsvormen een aangename werkomgeving voor een groeiende doelgroep: de zzp’ers. Nederland telt ruim één miljoen zelfstandigen en jaarlijks komen hier zo’n 45.000 bij. Momenteel is de meerderheid daarvan tussen de 35 en 55 jaar, maar het aantal startende zzp’ers onder de 35 jaar stijgt. Ook steeds meer werknemers maken gebruik van flexwerkplekken. Het vaste bureau op kantoor is passé, net als de scheiding tussen werk- en privétijd. Op elk moment en vanaf elke locatie kunnen werken, dat is de norm. Als gevolg daarvan vervagen ook de grenzen tussen horeca en flexwerkplek. Sterker nog: er ontstaan compleet nieuwe concepten, die een levendige, professionele omgeving en een inspirerend netwerk voor hun gasten creëren.

LidmaatschapThe Student Hotel signaleerde bij veel gasten een flinke ondernemerslust en richtte TSH Collab op; een (flex)werkplek waar internationale studenten, reizigers en ondernemers elkaar ontmoeten. De internationale hotelketen profileert zich als een ‘grensvervagingsconcept’ dat een stimulerende omgeving biedt aan long-term en short stay guests en professionals. In een designomgeving willen zij een community creëren, waar leden kunnen studeren, werken, recreëren, eten en overnachten. TSH Collab faciliteert flex- en vaste werkplekken, eigen kantoorruimtes, vergaderzalen en evenementen. Leden krijgen korting op de voorzieningen van The Student Hotel en hebben toegang tot alle locaties van TSH Collab in Nederland, Duitsland en Italië. Van een heel andere orde is Soho House, de besloten ledenclub met wereldwijd luxueuze huizen en restaurants. Ook zij bieden creatieve geesten een comfortabele werkomgeving, maar is wel echt voor members only. Ondanks het grote verschil tussen The Student Hotel en Soho House spelen beide concepten op hetzelfde in: de behoefte van hun gasten om gelijkgestemden te ontmoeten en deel uit te maken van een community. En dat blijkt een sterke strategie.

StoelprijsSeats2meet.com faciliteert werk- en ontmoetingsplekken voor zpp-ers en ondernemers. Alleen al in Nederland bieden zij zo’n 130 locaties aan met workspaces en meetingspaces. Een uniek systeem volgens Martine Maris, vestigingsmanager van Utrecht CS, omdat het uitgaat van yield management: “Wij hanteren een stoelprijs in plaats van bijvoorbeeld een m2 prijs voor een ruimte. Door de lage kosten is een seats2meet locatie voor iedereen toegankelijk. En als iemand echt heel weinig geld heeft, kan diegene letterlijk de afwas doen in ruil voor een lunch. Op die manier stimuleren wij dat de overvloed aan ruimte wordt gedeeld met zzp’ers in ruil voor hun sociaal kapitaal.” Goede horeca is voor seats2meet enorm belangrijk. Daarom kan bij iedere locatie eten en drinken worden afgenomen. Sommige locaties verzorgen dit zelf, andere besteden het uit. “Hospitality is ons visitekaartje en daar verdienen we ons geld mee”, vertelt Maris. “Omdat het zo belangrijk is, zijn verschillende locaties een samenwerkingsverband aangegaan met een lokale horecaonderneming.”

Klanten ontvangenOok GoodHabitz, aanbieder van online trainingen, ziet een goede match tussen horeca en werken. Zij openden naast hun bedrijfspand in Eindhoven bar-bistro NextDoor. Het laagdrempelige restaurant met biologische en lokaal ingekochte producten vormt een visitekaartje voor GoodHabitz en vervult volgens manager Thijs Marques een aantal praktische functies: “Wij ontvangen onze externe relaties in NextDoor. Tijdens kantooruren is er een receptioniste, die de GoodHabitz klanten en de NextDoor gasten van een hapje en een drankje voorziet. Bovendien hebben onze sales- en relatiemedewerkers nu een vast restaurant om met hun relaties te eten.” Met NextDoor wil het bedrijf ook meer aandacht genereren voor de online trainingen. Marques: “Het restaurant trekt een brede doelgroep. In de nabije toekomst zijn er laptops aanwezig, waarop gasten kosteloos GoodHabitz trainingen kunnen volgen. Daarmee hopen wij ons bereik en onze naamsbekendheid te vergroten.” Uiteraard biedt NextDoor ook voor zzp’ers een fijne werkomgeving en om te vergaderen is er een semi-afgescheiden cocktailbar beschikbaar.

AbonnementDe ontwikkelingen op het gebied van horeca in combinatie met flexwerkplekken gaan snel en er is veel mogelijk. Maar je moet wel een duidelijke keuze maken, weet Anna Casemier van HTC Advies, specialist op het gebied van foodservice en hospitality: “De huidige markt vraagt van horecaondernemers dat zij nadenken over het ontvangen van flexwerkers. Wil je dit wel of niet? Als je kiest voor flexwerkplekken, creëer dan goede faciliteiten en maak zichtbaar dat flexwerkers welkom zijn.” De inrichting van je zaak in ‘wijken’ is hierbij belangrijk. Plaats bijvoorbeeld de flexwerkplekken achterin en de vrijetijdsgasten voorin. Of bied alleen werkplekken aan bij de bar of de leestafel om te voorkomen dat er geen plaats overblijft voor vrijetijdsgasten. “Hanteer ruime openingstijden en zorg voor een passende ambiance, dus geen harde muziek of lawaai uit de keuken. Dit leidt af en maakt telefoneren lastig. En een mooie service is een locker, waar flexwerkers hun spullen in kunnen doen als ze even willen wandelen of buiten telefoneren”, aldus Casemier. Naast goede koffie en een gezonde lunch voorziet het verkopen van fruit, candybars en een kleine, hartige snack of bouillon voor de middagdip in een behoefte. Ook een refill service, zoals warm water voor thee, tegen een lager bedrag is aantrekkelijk. Casemier: “Echt vernieuwend is een abonnement voor een flexwerkplek. Hiermee bouw je een vaste klantenkring op. Of je kunt een stempelkaart aanbieden voor koffie en thee om te sparen voor een gratis lunch. Een hotel kan flexwerkers op de werkdag gebruik laten maken van de sportschool.” Ook zijn er al horecaondernemingen die een flexwerkplek verhuren tegen een uur- of dagtarief met gratis koffie en thee. Als je maar een heldere keuze maakt in hoe je met flexwerkplekken omgaat, benadrukt Casemier: “Alleen wie kiest, heeft succes.”

Streamers:
– The Student Hotel creëert een community waar leden kunnen studeren, werken, recreëren, eten en overnachten
– “Met een abonnement voor een flexwerkplek bouw je als horecaondernemer een vaste klantenkring op.”

Dit artikel is gepubliceerd in Entree Magazine