198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Is er eten na de dood?

Eten en drinken is omgeven met gewoonten en delen we met anderen. In ons dagelijks leven, maar ook rondom een ingrijpend moment als de dood. Al jaren is de standaard een kop koffie of thee, een plak cake en belegde broodjes. Juist met goed eten en drinken, gastvrijheid en maatwerk creëert een uitvaartverzorger of -locatie onderscheidend vermogen. Daar liggen kansen voor de branche!

In een tijd waar we als consumenten dagelijks eigen keuzes kunnen maken, verwachten we dit ook bij de invulling van een uitvaart van een dierbare. ‘Wat vond papa of mama nou echt lekker? Of wat vinden wij als nabestaanden lekker of passend?’ Bij het regelen van een uitvaart worden mensen geleefd en zijn er (te)veel keuzes te maken. Complete ontzorging en duurzame opties, dat is waar behoefte aan is. En daar maakt een maatwerk horeca-arrangement absoluut onderdeel van uit. Steeds vaker kiezen nabestaanden voor een borrel aansluitend op de dienst in een horecazaak in de buurt in plaats van een samenzijn in de uitvaartlocatie zelf. Reden hiervoor is de vaak prettige, huiselijke setting, geen druk ervaren van een andere of volgende ceremonie en de culinaire (duurzame) mogelijkheden.

Blik op de toekomst
Lisanne Korfage, hospitality expert bij HTC advies, over de horecatoekomst in de uitvaartbranche: ‘Misschien ben ik 10 jaar te vroeg, maar dat eten & drinken voor en na de ceremonie een belangrijke rol gaat spelen, durf ik te stellen.’ De nieuwe generatie staat bekend als foodie, is veel bewuster met eten bezig en laten we eerlijk zijn: zij zijn de generatie die het voor ons gaan regelen. Begrafenisondernemers zien dat er steeds meer creativiteit wordt gevraagd en dat geen uitvaart meer hetzelfde mag zijn. Eigenheid en authenticiteit staan hierbij voorop. Korfage gaat verder: ‘Eten en drinken wordt een belangrijke factor in locatiekeuze, als dat (on)bewust niet al zo is. Denk aan duurzame of gepersonaliseerde mogelijkheden als een walking dinner, wijnen uit een bijzonder jaar, een familiegerecht of streekproducten.’

Van vasten naar duurzaam en gastvrij

De uitvaartorganisaties zijn al een eind gekomen. Vroeger ging een uitvaart vaak gepaard met vasten, wat regelmatig leidde tot nabestaanden die onwel werden. Koffie en cake werden geïntroduceerd en het probleem was opgelost. Tot de dag van vandaag zijn uitvaarten onlosmakelijk met dit duo verbonden.

Maar er is meer en we wensen meer. Horeca kan een belangrijke rol spelen in het bieden van een unieke beleving, duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid. De uitvaartbranche heeft een start gemaakt het invullen van deze behoefte. Je merkt dat het organiseren van een uitvaart een gastgerichter proces is geworden. Steeds vaker worden managers met een horeca achtergrond aangenomen.

Deze kans, wat levert het op? Of is het een extra service en kost het geld? Deze nieuwe klantvraag heeft effect op de businesscase van de branche. Of het financiële plaatje op korte en lange termijn positief uitvalt voor een uitvaartverzorger of -locatie, hangt van verschillende factoren af. Welke kennis en faciliteiten zijn al in huis en welke investeringen zijn benodigd? Hoeveel horeca is er in de omgeving gevestigd? En ga je de concurrentiestrijd aan of samenwerken? Is de locatie zo efficiënt dat verschillende ceremonies geen last van elkaar hebben? Of kunnen de opbrengsten van de indeling van ceremonies (voorlopig) niet op tegen minder diensten op een dag in combinatie met horeca inkomsten.

Vooruitstrevende ondernemers laten zich horen

Arthur van der Poel, tot 2021 manager horeca & hospitality bij Yarden, ziet toekomst in het businessmodel van maatwerk horeca bij een uitvaart: ‘De uitvaartbranche is volop in ontwikkeling. Naast dat de plechtigheid of ceremonie steeds persoonlijker wordt is ook de catering en hospitality rondom de dienst steeds belangrijker. Niet alleen aan de kwaliteit en service worden hogere eisen gesteld, maar de invulling moet ook aansluiten bij de wensen en levensfilosofie van de nabestaanden of overledene. Steeds vaker willen mensen het leven vieren en iets van die levensvreugde meegeven aan hun familie, vrienden en kennissen. Wellicht spreken we in de toekomst niet meer over een condoleance maar over een afscheidsfeest.’Jurgen Theunissen, uitvaartondernemer bij Jurgen Theunissen Uitvaartzorg, regelt uitvaarten precies zoals de overledene het gewild had. Op bijzondere of reguliere locaties. Al dan niet voortgezet in de horeca in de buurt. ‘Soms weten mensen heel goed wat ze willen. Geen koffie met cake, maar champagne en hapjes. Een aantal gasten kan lekker buiten op het terras zitten. Anderen blijven nog uren bij de kist naar muziek luisteren. Ze hoeven dan vaak geen rekening te houden met andere uitvaarten. Geen andere families en niet gebonden aan tijd. Er is zoveel meer mogelijk, nee herstel: alles is mogelijk. Zoveel mensen, zoveel wensen.’

Benodigde ingrediënten

Uiteindelijk valt of staat het met de visie op horeca van een uitvaartorganisatie of zelfstandige; is het sekt functioneel of gestandaardiseerd of ga je voor maatwerk. Dit laatste vraagt kennis, tijd en creativiteit. Maar met deze ingrediënten krijgt een uitvaart een culinaire maatwerk omlijsting welke aansluit bij de wensen van de nabestaanden of overledene. Kortom: eten na de dood is er maar of het inkomstenbron is of een ondergeschikte service, hangt af van het ondernemerschap van de markt. De vraag is er!