198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Koffie op high traffic locaties: dit zijn de trends

Uit recent onderzoek blijkt dat een op de vijf mensen een horecagelegenheid uitkiest op het aanbod en de kwaliteit van koffie. Voor horeca-ondernemers liggen hier nieuwe kansen! ‘Mensen zijn steeds meer bereid om voor een goed kop koffie een eindje om te lopen,’ zegt Anne van Muijen, adviseur bij HTC Advies en specialist high traffic. ‘Daar komt bij dat koffiedrinkers zich steeds meer als expert ontwikkelen. Hun kennis van koffie neemt echt toe. Daarom wordt het steeds belangrijker dat ondernemers zich verdiepen in hun wensen en verwachtingen. Alleen dan kun je beter inspelen op de behoefte.’

Opvallend is de overgang van ‘verse bonen’ naar barista-koffie op high traffic locaties. Dit is waarschijnlijk een gevolg van nieuwe kwaliteitsprogramma’s, maar ook de slimme bestelsystemen en het zogenoemde rij-management spelen hierbij een rol. Mooie voorbeelden zijn Leon, CoffeeLab of Lebkov & Sons, meestal gevestigd vlakbij of op treinstations. Daarnaast zien we horeca-ondernemers vaker op high traffic locaties koffiemachines neerzetten in het zicht van de klant. Dat vergroot de beleving van vers gemaakte kwaliteitskoffie en daarmee het gevoel van gastvrijheid.

Snelweg-koffie

Ook langs de snelweg wordt de kwaliteit van het kopje koffie belangrijker. Zo zien we steeds vaker de combinatie van tankstations met een Starbucks koffiebar of met geïntegreerde (selfservice) koffiepunten. Ook McCafe timmert hard aan de weg om goede (barista)koffie langs te snelweg aan te bieden.

Generaties

Een andere ontwikkeling is het differentiëren in generaties. Hou vooral rekening met koplopergeneratie Z (geboren tussen 1995 en 2010): zij zijn echte ‘digital natives’ en vinden het bijvoorbeeld normaal om een gepersonaliseerd kopje koffie te kiezen op hun smartphone. Anne van Muijen: ‘Instagram speelt een grote rol in de keuze van generatie Z voor een product of service. Zij vinden het belangrijk dat een koffie instagrammable is. Mijn advies is om hier met latte-art, koffieprinters of een ander aantrekkelijk aanbod of onderscheidende verpakking of styling op in te spelen.’

Eerlijk en puur

De vraag naar eerlijke en pure ingrediënten, de zogenoemde 100% gecertificeerde producten, gaat onverminderd door. Met ook veel aandacht voor de oorsprong van koffie. Waar komt de koffie vandaan en wat zegt het duurzaamheidskeurmerk over de situatie van de koffieboeren? Daarbij gaat het om werkomstandigheden, socio-economische kansen en vooral een eerlijke prijs. In het kader van bewustzijn zie je ook steeds meer vraag naaralternatieven voor melk of melkproducten zoals een cappuccino met havermelk of sojamelk. Loeki Kin, eigenaresse van koffie-conceptbureau Espressionals: ‘Koffiedrinkers verwachten minstens één alternatief voor koemelk te kunnen kiezen en zijn bereid daar extra voor te betalen. Je ziet ook in drank-aanbod steeds meer keuze zoals superfood lattes, bijvoorbeeld kurkuma, of huisgemaakte Chai variaties.’

Keuze

Omdat de klant meer waarde hecht aan keuzes, zien we vaker een combinatie van house-blend en wisselende single origin. Loeki Kin: ‘Daarbij is storytelling belangrijk: waar komt het product  vandaan, wie heeft geproduceerd en wat is de productiemethode. Maar ook: wat is de smaakbeleving en welke smaaktonen kun je ontdekken in de koffie?’ Alle trends laten zien dat de aandacht voor lekker kop koffie toeneemt. En dat is niet meer dan terecht! Kijk voor inspiratie op: https://www.espressionals.com/, www.leon.co/nl , www.coffeelab.nl en https://lebkov.nl/

Meer lezen over koffie lees ook dit artikel