198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Koffie in 2020: wat zijn de trends?

Koffiedrinkers krijgen steeds meer kennis over koffie. Ze ontwikkelen zich als echte koffie-experts.  Wil je inspelen op hun behoefte, verdiep je dan in hun wensen en verwachtingen. Daarbij is het belangrijk te differentiëren in generaties. En vooral rekening te houden met koplopergeneratie Z (geboren tussen 1995 en 2010): zij zijn echte ‘digital natives’ en vinden het bijvoorbeeld normaal om een gepersonaliseerd kopje koffie te kiezen op hun smartphone. Daar gaat de markt in 2020 zeker op inspelen.

Verder stijgt de vraag naar eerlijke en pure ingrediënten (de zogenoemde 100% gecertificeerde producten). De vraag naar alternatieven voor melk of melkproducten neemt toe, zoals een cappuccino met havermelk of sojamelk. De aandacht voor de oorsprong van koffie gaat ook onverminderd door: waar komt de koffie vandaan en wat zegt het duurzaamheidskeurmerk over de werksituatie van de koffieboeren?

Daarnaast wordt de beleving van het kopje koffie steeds belangrijker. Beleving wordt met name bepaald door de omgeving waar de koffie wordt geschonken en gedronken. Opvallend is dat we op veel plekken zien dat de koffiemachine het werk van de barista gaat overnemen. Dat hoeft geen nadeel te zijn: de nieuwste koffiemachines serveren koffie van barista-kwaliteit! Dat maakt een luxe kopje koffie minder arbeidsintensief. De kosten die bedrijven hiermee besparen, kunnen worden ingezet in de aankleding van de omgeving. Veel bedrijven gaan hierin een flinke omslag maken. Want wil je werknemers aan je binden in een tijd van arbeidsmarktkrapte, dan speelt zeker de koffievoorziening een rol.

Tot slot: een niet te stuiten trend is circulair inkopen met focus op hergebruik, beperken van verspilling en natuurlijke hulpbronnen. Hierin zien we dat bedrijven en leveranciers van koffie en koffievoorzieningen meer samen gaan optrekken. Een mooie uitdaging, waarmee bedrijven zich in de toekomst goed kunnen onderscheiden.

De geschetste trends laten zien dat de aandacht voor lekker bakje koffie toeneemt. Dat is niet meer dan terecht toch?

HTC Advies is expert op het gebied van (Europese) aanbesteding van warme drankenautomaten.

lees meer