Tijden veranderen. Inwoners van de grote stad vieren steeds vaker hun verjaardag in de kroeg. Thuiswerken betekent evengoed de laptop meenemen naar een coworking space of koffiezaak. En een modern wegrestaurant is de perfect plek voor een snelle meeting. Hoe ontstaan deze third places en wat betekent dit voor de horecaondernemer?

Ondernemers in de foodservice en foodretail merken al een aantal jaren dat de traditionele eetmomenten verdwijnen. Eten doen we niet langer in het vaste patroon een keer ’s morgens, een keer ’s middags en een keer ‘s avonds. De gemiddelde Nederlander eet inmiddels minimaal vijfmaal per dag. Ook de grenzen tussen werktijd en vrije tijd vervagen: we gaan bijvoorbeeld steeds vaker tussen het werken door een uurtje sporten. Verder denken we niet meer in traditionele plekken: we brengen vrije tijd ook buiten onze ons huis, onze first place, door en werken niet altijd op een vaste werkplek, onze second place. En zo ontstaan third places, waar de consument eet, werkt, geniet, ontmoet en ontspant waar en wanneer hem dit past. En hij beweegt zich te allen tijde flexibel tussen alle verschillende places.

Flexibel ontbijtje

Op het Innovation & TrendLAB van Horecava 2018 is een mooie third place te vinden: de All Day Breakfast Bar van Arla. Ontbijten is een goed voorbeeld van iets dat de gemiddelde Nederlander steeds minder op de traditionele tijd en plek doet. De All Day Breakfast Bar doelt op deze flexibele gast, die niet aan de ontbijttafel een boterham met kaas eet, maar een croissantje met een kopje koffie koopt buiten de deur. In zo’n bar halen drukke vaders, nadat ze hun kind op de crèche hebben afgezet, een ontbijtje voordat ze naar kantoor rijden. Of ontmoeten collega’s elkaar rond elf uur onder het genot van een kom Skyr yoghurt met vers fruit.

Bewustwording

Mieke Verduijn, adviseur bij HTC Advies geeft haar mening over third places: ‘Nee, als horecaondernemer hoef je niet direct je zaak te veranderen, maar wees je er wel van bewust dat de gast anno 2017 anders denkt, zich anders beweegt en daardoor anders zijn geld uitgeeft. Als horecaondernemer is het heel belangrijk jezelf de vraag te stellen welke behoeften jouw gasten hebben als het gaat om eten en drinken. Gasten zoeken veel minder vaak een restaurant op om enkel uit eten te gaan. Men eet of drinkt wat buitenshuis omdat een horecazaak bijvoorbeeld op de route is naar een volgende afspraak. Of omdat het zo’n fijne plek is om even te werken of om bij te kletsen met een bekende.’

 Kleine veranderingen

Volgens Mieke kunnen kleine veranderingen al zorgen voor grote impact. ‘Zorg ervoor dat jouw zaak de ideale plek is om te werken of te ontspannen. Durf hierin keuzes te maken. Een fijne werkplek vraagt bijvoorbeeld om voldoende stopcontacten en goede wifi. En een ruime tafel voor je laptop.’ Een mooi voorbeeld van een third place is de coworking space B Amsterdam. Veel creatieve start ups kiezen voor B Amsterdam als werkplek. Zo ontstaat een positieve, creatieve en inspirerende sfeer waar mensen graag verblijven. Een ander voorbeeld is de Zandzeebar op Terschelling, een third place om écht te ontmoeten en ontspannen. Het bord bij binnenkomst zegt genoeg: ‘Leave nothing but footprints, take nothing but pictures, kill nothing but time – wij zijn mobielvrij’. Dat is een statement!

 Meer inspiratie over third places?

Op het Innovation & TrendLAB tijdens de komende Horecava kun je diverse third places beleven als de All Day Breakfast Bar van Arla en Heineken’s Create your own bar. In het AdviesLAB gaan hospitality experts graag met je in gesprek om te bekijken hoe jouw onderneming in kan spelen op de veranderingen in de markt.

Horecava Innovation & TrendLAB

Het Innovation & TrendLAB is te vinden op de Horecava, de vakbeurs voor foodprofessionals, van 8 tot en met 11 januari 2018 in RAI Amsterdam. In samenwerking met founding partner HTC Advies worden hier vier belangrijke trends uitgediept: circulariteit, identiteit, technologie en third places. Iedere professional / horecaondernemer is van harte welkom!

 

 

deel dit artikel