198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000
Follow Us

Trends bedrijfshoreca 2020

Hoe kun je catering inzetten om je bedrijfsdoelstellingen te realiseren?

‘Bedrijfshoreca is een geweldige manier om je imago te bevestigen,’ aldus Anna Casemier, managing partner bij HTC Advies. ‘Als bijvoorbeeld innovatie en vitaliteit onderdeel zijn van je bedrijfsdoelstelling, dan kun je dit in je bedrijfshoreca-concept tastbaar maken. Dat kan onder meer door nudging in te zetten. Daarmee speel je bewust in op het onbewuste en verleid je mensen tot gezonde keuzes.’ In het binden en boeien van talent speelt dit ook een belangrijke rol: steeds meer mensen kiezen bewust voor een aantrekkelijke werkomgeving met aandacht voor gezonde voeding. Als jouw bedrijfshoreca-concept hierop aansluit, dan heb je een voorsprong op de arbeidsmarkt.’

Wat zijn de drie belangrijkste onderdelen van een succesvol cateringconcept?

Een succesvol bedrijfshoreca-concept speelt optimaal in op de behoefte van de klant. Ervaring leert dat deze behoefte bijna altijd te maken heeft met gemak, aandacht en verbinding. Gemak duidt op het feit dat mensen in hun drukke leven ontzorgd willen worden. Dit verklaart het succes van to-go concepten en ruimere openingstijden van de bedrijfshoreca. Naast gemak is aandacht voor mens en milieu een belangrijke succesfactor, bijvoorbeeld waar het gaat om de afkomst van producten, het beperken van verspilling en milieuvriendelijke verpakkingsmiddelen. Tot slot is het belangrijk dat mensen zich verbonden voelen met jouw bedrijfshoreca-concept en dat het concept een verbindende schakel is tussen organisatie en mensen en mensen onderling. Kortgezegd: mensen moeten zich ‘als thuis’ voelen bij jouw voorzieningen.

Wat zijn de belangrijkste elementen van gezonde catering?

‘Gezonde bedrijfshoreca draagt bij aan hoe gezond, fit, energiek en veerkrachtig iemand is,’ zegt Mariëlle Hintzen,  consultant bij HTC Advies. ‘Daarmee is gezonde bedrijfshoreca onderdeel van een integrale aanpak, waarbij het naast gezonde voeding ook gaat om beweging, ontspanning en de juiste mindset.’ Wat betreft gezonde voeding is het vooral een kwestie van maatwerk. Mensen zijn zich steeds meer bewust van wat voeding met hun lichaam doet en kiezen afhankelijk daarvan voor koolhydraatarm of eiwitverrijkt. Anderen letten juist op het vervangen van dierlijke producten of op de afkomst van de voedingsmiddelen. ‘Niet het product, maar de mensen staat centraal bij gezonde bedrijfshoreca.’ aldus Mariëlle Hintzen. ‘Dus maak van de uitzondering de nieuwe standaard.’

Hoe ziet de bedrijfscatering eruit in 2025?

‘We zien dat bedrijfsrestaurants zich ontwikkelen tot hippe en multifunctionele ontmoetingsplekken, waar mensen vinden wat past bij hun behoeften,’ stelt Mariëlle Hintzen. ‘Dit vraagt van (bedrijfs-) horecaondernemers dat ze optimaal kunnen inspelen op de vraag van de klant. Deze vraag gaat verder dan een smakelijk product, maar heeft ook te maken met een aantrekkelijke omgeving die maatwerk kan bieden en verwachtingen overtreft. In de toekomst ligt daar de toegevoegde waarde van (bedrijfs-) horecaondernemers. Wie hierop kan inspelen, is verzekerd van een sterkte positie in vergelijking met horecaconcepten buiten het bedrijf.’